آزادراه کرج - چالوس (محور چالوس)جاذبه‌های گردشگری

جاذبه‌های گردشگری محور کرج-چالوس

معرفی محور کرج-چالوس یکی از مهم‌ترین محورهای جاده‌ای در ایران است که ارتباط بین شهرهای تهران و مازندران را برقرار می‌کند. این محور از طریق تونل‌های بزرگ و پل‌های مهمی که در طول مسیر قرار دارند، امکان سفر سریع و آسان بین این دو شهر را فراهم می‌کند.

همیشه آب، آبادی و آبادانی به همراه خود می‌آورد. رودخانه‌های فصلی، آب‌وهوای خوب و پوشش گیاهی بسیار قوی منطقه چالوس باعث شده تا روستا و آبادی‌های زیادی در این مسیر ایجاد شود. روستاهایی که معمولا بالای ۵۰ سال قدمت دارند و هرکدام هم برای خودشان سازی می‌زنند. تعدد جاده‌های مسیر باعث شده هر روستا به مرکز رفاهی برای  دیگران تبدیل شود. با ما همراه باشید تا تمام این روستاها را بشناسیم.

سد امیرکبیر

نقطه جذاب رودخانه کرج جاییست که سد امیرکبیر ساخته شده. یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های گردشگری جاده چالوس، سد امیرکبیر یا سد چالوس است. این سد که سال ۱۳۴۰ ساخته شد یکی از منابع تامین آب و نیروگاه برقابی تهران است که اگر نبود، مشکلات زیاد به‌وجود می‌آمد. باوجود این‌که ساخت این سد چندین روستا و موقعیت طبیعی را زیر آب فرستاد، هنوز هم موقعیتش را یکی از بهترین موقعیت‌های ممکن می‌دانند.

اگر سد امیرکبیر را از نظر منابع خط بگیریم بخش تفریحات آن گزینه خوبی برای انتخاب است. شما می‌توانید پس از حدود ۲ ساعت رانندگی در جاده چالوس به سد امیرکبیر برسید. موقعیت خوبی است تا خودروتان را کنار بزنید، استراحت کنید و از محیط دریاچه پشت سد لذت ببرید. از جمله تفریح‌های مشهور سد قایق‌سواری، ماهی‌گیری و… است که حس‌وحال خوبی برایتان رقم می‌زند.

باغ لاله‌های گچسر

باغ لاله‌ها مجموعه‌ای یک هکتاری است که در بخش آسارا واقع در استان البرز و در کیلومتر ۵۴ جاده کرج چالوس و کمی قبل تر از پیست اسکی دیزین قرار دارد، باغ لاله‌های کرج دارای انواع مختلفی از گونه‌های لاله جهان است. این باغ در سال ۱۳۶۰ احداث گردید و همه ساله تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی از این باغ بازدید به عمل می‌آورند. طبق آمار سال ۹۰ بالغ بر ۶۰۰٫۰۰۰ گردشگر طی ۲ هفته از این باغ دیدن کردند.

لاله از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و هست و نشان آن را در سروده‌ها و اشعار شعرای نامی ایران زمین می‌توان یافت. همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه و به مدت ۲ هفته در باغ لاله‌ها بر روی هزاران نفر از مشتاقان طبیعت و گردشگری به صورت رایگان بازمی‌گردد. لازم به ذکر است پیشینه تاریخی باغ لاله‌ها از حدود ۵۰ سال پیش تحت کشت انواع گل و گیاه قرار داشته لیکن از سال ۱۳۶۰ صرفاً به تولید لاله و نمایش آن به صورت عمومی اختصاص دارد. از زمان تأسیس این باغ به اسامی متعددی نامیده شد از جمله نام‌های این باغ می‌توان به باغ لاله، باغ لاله‌ها، باغ لاله‌های گچسر، باغ لاله‌های کرج، باغ لاله‌های البرز اشاره کرد.

دریاچه ولشت

محیط جذاب و دریاچه‌های این جاده به سد امیرکبیر ختم نمی‌شود. اگر می‌خواهید محیطی جذاب و دوست‌داشتنی ببینید، کنار رودخانه اتراق کنید و با چوب ماهیگیری ماهی بگیرید، بهتر است بعد از مرزن آباد حواستان به تابلوهای دریاچه ولشت باشد و به‌سمتش بروید. این دریاچه یکی از بهترین آثار طبیعی ایران است. دریاچه‌ای بزرگ و دیدنی با ۲۲ متر عمق که باب کمپ شبانه و استراحت‌های چند ساعتی است. اگر دوست دارید بهترین زمان در این منطقه حضور داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم یا شب آن‌جا بخوابید تا صبحگاه دریاچه را ببینید یا صبح علی‌الطلوع راه بیفتید تا زمان سپیده دم در محیط رودخانه باشید. برای کمپ کنار این دریاچه نیاز مبرمی به یک‌سری تجهیزات مثل چادر ضد آب، لباس گرم، طناب و وسایل گرمایشی دارید.

باغ گلشن

باغ گلشن پل گلشن در کرج و در استان تهران، جاده چالوس، ایران واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند رستوران چالوس و باغ رستوران پدری و بستنی پورکان و باغ رستوران نوروزی وینه و اداره محیط زیست پورکان قرار گرفته است.

رودخانه کرج

به نظر می‌رسد آن‌چیزی که باعث شده چالوس، تا این حد دوست‌داشتنی و ماندگار شود آن‌چیز که شمیرانات را ساخته و آن‌چیزی که به کل جاده چالوس قبل از منطقه مازندران رنگ‌وبوی زندگی بخشیده چیزی جز رودخانه کرج نیست. این رود یار و همراه جاده ۵۹ است. از اول جاده که در کرج است تا خود چالوس ادامه دارد و پابه‌پای مسیر می‌آید. وجود این رودخانه چند چیز را به ارمغان آورده. مسئله اول تفریح مسافرانیست که در این مسیر رانندگی می‌کنند. ماهی‌گیری، اتراق کنار رودخانه، قایق‌سواری، شنا و… جزئی از تفریحات البته پرخطری است که در این رودخانه انجام می‌شود. مطمئنا شادی و تفریح حق همه ماست، خصوصا شنا در رودخانه که حس خوبی هم دارد، اما مراقبت از بدن و خطرناک بودن آن نیز امری طبیعی و مهم است.

مسئله دوم باغ و درختانی است که کنار رودخانه رشد کرده و بارور شده‌اند. باغ‌های زیادی هستند که در خود کرج از این رودخانه تغذیه می‌شوند. شما می‌توانید کنار درختان کهنسالی که از این رودخانه رشد می‌کنند، بنشینید و لذت ببرید.

تونل کندوان

جاده چالوس به عنوان جاده‌ای که کرج را به شهرستان چالوس وصل می‌کند، دارای چندین تونل دیدنی است اما تونل کندوان چالوس، یازدهمین و معروف‌ترین تونل جاده چالوس است که ساخت آن به دوره پهلویان نسبت داده می‌شود. جالب است بدانید که با توجه به محدودیت امکانات در آن زمان، ساخت تونل کندوان حدود سه سال طول کشید. تونل کندوان با ۱۸۸۶ متر طول، ۵ تا ۷ متر  عرض و شش متر ارتفاع، یکی ازجاهای دیدنی این جاده به‌شمار می‌رود.

طبق گفته‌ها، محل قرارگیری تونل در ارتفاعات باعث شده بود که هر کارگری توانایی حفر تونل، با امکانات محدود در این سرما را نداشته باشد، به همین دلیل در ساخت این تونل از کارگران روستای کندوان اسکو تبریز کمک گرفتند که در کندن صخره‌ها تبحر داشتند. دلیل نام‌گذاری این تونل به عنوان تونل کندوان نیز، قدردانی از زحمات مردم این روستا است.

پیست اسکی دیزین

تفریح در محدوده چالوس بی‌پایان است. هر جاده‌ای را که تا آخر بروید بالاخره به یک جایی ختم می‌شود. یکی از بهترین آن‌ها پیست اسکی دیزین است. این پیست که سابقه بسیار زیادی دارد، سال‌های سال است که برای اردوهای تیم ملی و برگزاری مسابقه‌های کشوری استفاده می‌شود.

ویژگی بارز این پیست وجود امکانات جانبی کنار محیط بسیار باکیفیتش است. امکانات رفاهی مثل تله کابین، انواع پیست‌ بین‌المللی در کلاس‌های مختلف ورزش اسکی، مراکز اسکان مثل هتل و کلبه‌های روستایی و رستوران است.

با این‌که پیست اسکی بین‌المللی دیزین جای خوبی برای تفریح و سفر است و برای هر لحظه هم امکانات و خدمات دارد، بازهم نمی‌شود هر روز راست شکممان را بگیریم و به پیست برویم. مثلا پیشنهاد می‌کنم با مرور اخبار آب‌وهوا مواقع طوفانی راهی پیست نشوید.

دهکده یوش، خانه نیما یوشیج

یوش روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران است و در دره‌ای زیبا بین کوه‌های البرز قرار دارد، به همین خاطر بهترین وقت سفر به این روستا پاییز و بهار است. این روستا به دلیل آن که زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته‌است. فاصله یوش با شهر آمل حدود ۱۱۰ کیلومتر و با تهران حدود ۱۸۰ کیلومتر است. شغل بیشتر مردم یوش دامداری و باغداری‌ست و در سفرتان می‌توانید از مردم روستا لبنیات و سبزیجات تازه بخرید.

خانه نیما یوشیج مهم‌ترین جاذبه گردشگری این روستاست. خانه نیما در دوران قاجار ساخته شده است و اجداد نیما در این خانه زندگی می‌کردند. این خانه به شیوه سنتی مناطق کوهستانی منطقه نور ساخته شده است. این خانه قدیمی حیاطی مرکزی و تعداد زیادی اتاق در اطراف حیاط دارد و با آجرکاری و گچ‌بری‌هایی زیبا تزئین شده است. داخل خانه هم به موزه‌ای تبدیل شده که در آن اشیای قدیمی و وسایل شخصی نیما نگهداری می‌شود. همچنین آرامگاه نیما، سیروس طاهباز، گردآورنده آثار نیما، و بهجت اسفندیاری، خواهر نیما، در حیاط این خانه قرار گرفته است.

البته برای رفتن به یوش بهتر است از جاده هزار به سمت آمل حرکت کنید و قبل از رسیدن به آمل تابلوی راهنمای سمت چپ جاده شما را به سمت روستای یوش راهنمایی می‌کند. اگر هم بخواهید از سمت جاده چالوس به این روستا بروید، بعد از گذشتن از تونل کندوان و سیاه‌بیشه به پل زنگوله می‌رسید و همین‌جا تابلوی راهنمای یوش را خواهید دید.

روستای شهرستانک، کاخ شهرستانک

شهرستانک یکی از بهترین گزینه‌های سفر برای ورزش دوستان و کوهنوردان است. اگر اهل کوهنوردی هستید به کمپینگ علاقه دارید یا می‌خواهید به کوه‌های بلند رشته کوه البرز مثل توچال صعود کنید، مسیرش از روستای شهرستانک عبور می‌کند. این روستا چیزی حدود ۶۰ دقیقه رانندگی از اتوبان تهران شما و ۲ ساعت رانندگی باعشق از جاده چالوس فاصله دارد.

یکی از بازمانده‌های دوره ناصرالدین شاه در منطقه جاده چالوس، کاخ شهرستانک است. باتوجه به شواهد موجود ناصرالدین شاه هم تمایل زیادی به آهنگ گوش دادن در جاده چالوس داشته به همین دلیل دستور ساخت یک کاخ در این مسیر را می‌دهد تا هر وقت خسته از زندگی و زنان دربار، افسرده شد به سمت کاخ شهرستانک خود حرکت کند.

البته این کاخ آنقدر که باید مورد توجه باشد نه از طرف ناصرجان و نه از طرف مردم پذیرفته نشد. هرچه پادشاهان به‌سمتش نرفتند مردم هر روز قسمتی از ابنیه آن را غارت کردند. این مسئله بود تا سال ۴۸ که فدراسیون کوهنوردی برای کمپ شبانه کوهنوردان حرفه‌ای که به منطقه می‌آمدند این ساختمان را پیشنهاد داد. نزدیک محل اتصال اتوبان تهران – شمال و جاده چالوس باید دنبال خروجی شهر شهرستانک بگردید. فاصله این قلعه تا جاده چیزی حدود ۴۰ دقیقه رانندگی است.

روستای کندر

روستای کندر به صورت خارق‌العاده‌ای عجین شده با آب و دشت و رنگ است. یکی از زیباترین روستاهای اطراف جاده چالوس کندر نام دارد. روستایی دوست‌داشتنی و دیدنی که فصل بهارش به زیبایی بهشت برین خداست. شما می‌توانید انواع رنگ‌های طبیعت را در دشت لاله‌های این روستا که خصوصا در اردیبهشت رشد می‌کنند، ببینید. این روستا ۲۲ کیلومتر تا جاده چالوس و کرج فاصله دارد.

روستای واریان

شاید تنها جایی از کشور که ردی از لاستیک‌های خودرو نمی‌بینید، روستای واریان تهران باشد. با ساخت سد کرج در دهه ۴۰ شمسی چندین روستا زیر آب رفتند، اما یکی از آن‌ها که مردم و خودش از همه پهلوان‌تر بود ماند. روستای واریان با قبل از ساخت سد تا جلوی رودخانه ادامه داشت، اما با ساخت سد نیمه جلویی آن زیر آب رفت و مردمش به سمت بالا کوچ کردند. این کوچ باعث شد تمام ارتباط جاده‌ای آن‌ها با اطراف قطع شود و برای رفت‌وآمد به روستا از قایق استفاده کنند.

روستای کندلوس

بین روستاهای تفریحی و گردشگری که در ایران معروف و مشهور است، روستای بدون زباله کندلوس بهترین گزینه برای تفریح تماشا و لذت همراه با رفاه است. این روستا که مخصوص گردشگری گسترش یافته قانون‌های خاصی برای مردم و مسافران وارد شده دارد تا شمایل و وضعیت پایدارش دچار افت نشود. خروجی این رسوتا در استان مازندران بعد از شهر مرزن آباد قرار دارد.

روستای ارنگه

ارنگه روستایی زیبا نزدیک به جاده با امکانات خوب با مناظر طبیعی و موقعیت بسیار مناسب است. اگر اهل اسکان در روستاهای بسیار باکیفیت توریستی هستید که ویلاهای باکیفیت و اقامتگاه‌های خوب دارد، بهتر است سراغ ارنگه بروید. آبشار خور، دره هفت، چشمه گی و پیست اسکی خور از جمله مناطق طبیعی موجود در روستای ارنگه است.

روستای وینه

بین روستاهایی که در جاده چالوس هستند روستای وینه فاصله کمی تا چالوس دارد. این روستا که بیشتر شبیه شهرهای کوچک ساخته شده خیابان‌های آسفالت شده و مراکز رفاهی ساده دارد برای اسکان موقت یا استراحت بین جاده‌ای مناسبت‌تر است.

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه یکی از مناطق گردشگری کرج محسوب می‌شود که امکانات و مراکز رفاهی خوبی کنار منظره‌های طبیعت و شرایط دارد.

روستای نوجان، آبشار نوجان

روستای آبشار نوجان سمت غرب جاده چالوس و بالای کرج است. این روستا همان‌طور که از تیتر مشخص است آبشار و محیط جذاب طبیعی دارد.

روستای خور، آبشار خور

روستای خور یکی دیگر از روستاهای گردشگری منطقه چالوس است که جز مناظر زیبای طبیعی و منطقه خوش آب‌وهوا آبشاری مرتفع و بلندی هم دارد. شما می‌توانید با حضور در این روستا و چند دقیقه پیاده روی به آبشار بلند این روستا برسید.

آبشار هریجان

روستا و آبشار هریجان یکی از همان جاهاییست که این فرصت را به شما می‌دهد. دشت‌های پر از گل‌های وحشی و رنگارنگ به شما ناب‌ترین شکل طبیعت را نشان می‌دهند. حتما شنیده‌اید که می‌گویند فلانی کبکش خروس می‌خواند. اگر خوش‌شانس باشید در این منطقه حتی کبک خروس‌خوان هم پیدا خواهید کرد.

برای رسیدن به این منطقه باید تا 4 کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه حرکت کنید تا به یک مسیر خاکی برسید. این مسیر خاکی هم خودش چیزی حدود 4 کیلومتر طول می‌کشد تا به روستای زیبای هریجان و کلبه‌های چوبی‌اش برسید. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این منطقه را در فصل بهار، به خصوص اردیبهشت ماه، انجام دهید تا زیباترین نمای این منطقه را ببینید.

برای لذت بردن از آبشار باصفای این منطقه، به کمی کوه‌نوردی نیاز دارید. اما حتما یادتان باشد که بعد از رسیدن به تاج کوه دیگر به مسیرتان ادامه ندهید. چون هم احتمال حمله حیوانات وحشی در منطقه پشت کوهستان وجود دارد و هم سازمان محیط‌زیست ورود به این منطقه را ممنوع اعلام کرده است.

قلعه دزبند

بعد از قلعه قدیمی و دیدنی شهرستانک نوبت به قلعه دزبند می‌رسد. ساختمانی قدیمی و البته تخریب شده مربوط‌به دوره ساسانی که وجودش نشان دهنده قدمت و اهمیت منطقه چالوس است. اگر قصد حرکت به‌سمت این قلعه را دارید بهتر از گزینه‌های دیگری هم کنارش داشته باشید، زیرا محوطه این قلعه قدیمی اصلا جای خوبی برای اسکان نیست و همین که تابی در آن بخورید به نظرم کافی باشد.

قلعه صلصال

اگر دوست دارید منظره‌های شبیه به فیلم را تماشا کنید، دشت و قلعه، چمن و… می‌توانید به قلعه صلصال بروید. یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای بودن و تماشا کمپ و استراحت. پیشنهاد می‌کنم در محیط قلعه صلصال تالش حتما چایی آتشی بنوشید تا لذت ببرید. این قلعه حدود ۱۰۰ متر ارتفاع از زمین دارد. البته فاصله آن تا جاده چالوس بسیار زیاد است.

غار و صخره‌های یخ مراد

جاده چالوس و جاذبه‌های گردشگریش تمامی ندارند. غار یخ مراد گزینه دیگری است که اگر قصد چالوس گردی دارید، بهتر است از دستش ندهید. معمولا در فیلم‌ غارهای یخی با قندیل‌های بلند و تیز را دیده‌ایم، اما غار یخ مراد یکی از گزینه‌هاییست که جز در فیلم در واقعیت قابل مشاهده است.

به دلیل نفوذ آب‌های کوهستانی داخل روزنه‌های سنگی، این غار قندیل‌های یخی و صخره‌های سنگی بسیار زیبایی دارد. بسیار از مردم منطقه گچسر معتقدند برکه و حوضچه انتهای این غار آبی شفا بخش دارد و درصورتی‌که از آن بنوشید بیماری‌های جسمی از بین می‌روند.

به‌نظرم فرقی نمی‌کند این آب‌ها شفا بخش است یا نه، اگر می‌خواهید به برکه برسید باید لباس گرم داشته باشید، زیرا دمای داخل غار تا حد زیادی کمتر از فضای بیرون آن است.

—-

لواشک، کلوچه و رانندگی با آلوچه

با شهرت و جذابیتی که جاده‌های چالوس به‌دست آورد، کم‌کم مراکز رفاهی و مناطق استراحت آن تشکیل شدند. شغل اغلب روستاییان منطقه چالوس که نزدیک به خیابان بودند از همان قدیم نیز فروش محصولات خاصشان بود. محصولاتی مثل لواشک ترش یا کلوچه‌های معروف لاهیجان که در سراسر شمال پخش هستند.

شما می‌توانید با حضور در رستوران یا قهوه‌خانه‌های جاده هم استراحت کنید هم از فضا لذت ببرید و نوشیدنی بنوشید. یکی از پیشنهادهای همیشگی برای چالوس استراحت در چایخانه‌های سنتی است که میز و سرو چایشان در محیط باز انجام می‌شود.

—-

همچنین چک کردن وضعیت جاده چالوس یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید قبل از زدن به دل جاده انجام دهید. معمولا جاده چالوس ترافیک زیادی دارد و به‌خاطر موقعیتی که دارد با مشکلاتی مثل ریزش سنگ، سرریز شدن رودخانه در بارندگی‌های شدید و… مواجه می‌شود. در چنین شرایطی در سایت‌های خبری، جاده چالوس یک‌طرفه اعلام می‌شود و امکان رفت‌وآمد در آن محدودیت پیدا می‌کند. اگر قرار است از مسیر این جاده سفر کنید، بهتر است ابتدا اخبار جاده چالوس و اطلاعیه‌های آخرین وضعیت راه‌های کشور را دنبال کنید و ببینید که وضعیت جاده چالوس چگونه است.

 

پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر، جهت اطلاع از آخرین وضعیت ترافیکی و مشاهده تصاویر دوربین‌های جاده‌ای این محور به لینک زیر مراجعه کنید:

صفحه اطلاعات آنلاین محور چالوس-کرج

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا