ایمنی جاده‌هاایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ایراهداری

چگونه در باد شدید رانندگی کنیم؟

رعایت نکات ایمنی هنگام رانندگی در هوای طوفانی برای جلوگیری از بروز تصادفات جاده‌ای الزامی است.

رانندگی در باد شدید کار سخت و خطرناکیست که ایمنی راننده و سرنشینان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. پس در صورت امکان سعی کنید سفر خود را به زمان دیگری موکول نمایید؛ در غیر این صورت حتماً نکات ایمنی مرتبط با رانندگی در باد شدید را رعایت کنید تا سفر شما به سلامت به پایان برسد.

این تصور که رانندگی در هوای طوفانی فقط برای خودروهای سبک یا موتورسیکلت‌ها خطرناک هست، کاملاً اشتباه است. باد شدید در یک لحظه منجر به انحراف مسیر یا حتی واژگونی کامیون و تریلرها می‌شود؛ حتی گاهاً خودروهای بلندتر و عریض‌تر بیشتر در معرض خطر هستند زیرا سطح بیشتری از آن‌ها با باد در تماس است.

طبق آمار، ورزش باد شدید تهدیدی جدی برای موتورسواران، دوچرخه‌سواران، رانندگان وسایل‌نقلیه دور بالا مانند اتوبوس، یدک‌کش‌ها و راننده تریلرها به شمار می‌رود. صرف‌نظر از نوع وسیله‌نقلیه، هنگام رانندگی در هوای طوفانی ملزم به رعایت نکاتی هستید که به حفظ جان شما و سرنشینان کمک می‌کند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، بایدها و نبایدهای رانندگی در باد شدید را بررسی می‌کنیم.

رانندگی در چه سرعتی از باد خطرناک است؟

وقتی سرعت باد حداقل 30 تا 45 مایل در ساعت باشد؛ رانندگی با وسایل‌نقلیه بزرگ خطرناک می‌شود و اگر سرعت باد به 40 تا 58 مایل در ساعت برسد؛ رانندگی با وسایل‌نقلیه کوچکتر نیز پرخطر خواهد شد.

در باد شدید آهسته یا با سرعت بالا رانندگی کنیم؟

سوال مهم دیگری که در این مورد مطرح می‌شود این است که در باد شدید باید با سرعت بالا برانیم یا آهسته؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رانندگی با سرعت پایین و مطمئن به بهبود کنترل شما بر وسیله‌نقلیه در باد شدید و کاهش خطرات پیش رو کمک می‌کند. همچنین دستان خود را از روی فرمان هرگز برندارید؛ فاصله ایمن با سایر خودروها را رعایت کنید و هنگام عبور از کنار خودروهای بزرگ محتاط باشید.

سایر نکات ایمنی مرتبط با رانندگی در باد شدید

همانطور که گفتیم ایمنی راننده و سرنشیان در هوای طوفانی در گروی رعایت نکاتی است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- مجهز باشید.

هنگام سفر در شرایط بد آب‌وهوایی باید به این موضوع فکر کنید که ممکن هست در جاده بمانید. بنابراین قبل از سفر باید امکانات لازم مانند لباس گرم، پتو، غذا، شارژر تلفن همراه و… را تهیه کنید.

2- اخبار راهداری را پیگیری کنید.

قبل از سفر اخبار و وضعیت جاده‌ها را پیگیری کنید تا مبادا مسیر موردنظر مسدود شده باشد و در ترافیک گرفتار شوید.

3- برنامه‌ریزی کنید.

قبل از سفر ببینید که آیا مسیر امن‌تری برای رسیدن به مقصد وجود دارد یا خیر. همچنین دیگران را از سفر خود مطلع کنید زیرا در بین راه ممکن است که باتری تلفن همراه شما تمام شود.

4- آهسته برانید.

وزش باد زیر خودرو، کنترل آن را سخت و ایمنی راننده را با خطر جدی مواجه می‌کند. بنابراین آهسته برانید تا کنترل بیشتری روی خودروی خود داشته باشید.

5- در معرض وزش شدید باد قرار نگیرید.

هنگام رانندگی و ورود به بخشی از جاده که در معرض وزش شدید باد است؛ بیشتر احتیاط کنید.

6- سبقت نگیرید.

سبقت گرفتن به خصوص از وسایل‌نقلیه بزرگ، شما را در معرض وزش تندبادی ناگهانی قرار خواهد داد. بنابراین فقط زمانی سبقت بگیرید که مطمئنید چنین خطری شما را تهدید نمی‌کند.

7- فرمان را محکم نگه دارید.

شدت وزش باد ثابت نیست و هر لحظه ممکن است افزایش پیدا کند؛ بنابراین فرمان را محکم نگه دارید تا کنترل بیشتری روی چرخ‌ها داشته باشید. البته فرمان را آنقدرها هم محکم نگه ندارید که حرکت شما را محدود کند یا چرخ‌ها را حرکت دهد.

8- فاصله خود با سایر وسایل‌نقلیه را حفظ کنید.

هنگام رانندگی در هوای طوفانی، فاصله خود با سایر وسایل‌نقلیه به خصوص دوچرخه‌ها، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها را بیشتر کنید زیرا در چنین هوایی احتمال واژگونی یا انحراف مسیر آن‌ها بالا است.

9- مراقب باشید.

مراقب اتفاقاتی که برای سایر وسایل‌نقلیه رخ می‌دهد؛ باشید. انحراف آن‌ها از مسیر می‌تواند هشداری برای شما باشد.

10- در مکانی امن پارک کنید.

از پارک ماشین زیر درخت، ساختمان، خطوط تلفن و سازه‌هایی که احتمال دارد در این هوا سقوط کنند؛ خودداری نمایید.

11- دریچه‌های هوا را ببندید.

هنگام وزش باد شدید با بستن دریچه‌های خودرو مانع از ورود گرد و غبار به داخل ماشین شوید.

12- تا حد ممکن از روگذرها و زیرگذرها عبور نکنید.

عبور از روگذرها و زیرگذرها در هوای طوفانی، ایمنی راننده و سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

13- با دنده سنگین برانید.

هنگام وزش باد، اصطکاک بین چرخ خودرو و سطح جاده کاهش می‌یابد. بنابراین اگر با دنده سبک رانندگی کنید ممکن هست از جاده منحرف شوید. پس تا حد ممکن با دنده سنگین برانید.

رانندگی در باد شدید سختی خاص خود را دارد و حتی ممکن هست منجر به بروز تصادفات مرگبار شود. بنابراین شما به عنوان یک راننده متعهد هنگام رانندگی در چنین شرایطی باید نکات مذکور را مدنظر قرار دهید. علاوه بر این باید تمام مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید. به عنوان مثال، بدون دلیل نباید راهنما بزنید زیرا هریک از علائم راهنمایی معنای خاص خود را دارند و نباید به اشتباه مورد استفاده قرار بگیرند؛ در غیر این صورت سایر راننده‌ها را سردرگم می‌کنید. اگر در جاده طوفانی به هر دلیلی لازم شد توقف کنید؛ ایست ناگهانی شما کنار جاده گویای مشکل پیش‌آمده است و دیگر نیازی به زدن راهنما ندارید؛ البته می‌توانید چراغ جلو یا مه‌شکن را روشن کنید. با رعایت نکات گفته‌شده و سایر نکات ایمنی، سفری امن را تجربه خواهید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا