اخبارراهداریوضعیت‌ راه‌های کشور

گزارش کاملی از کریدور بزرگراهی جنوب کشور و اعتباراتی که به آن اختصاص داده شده است.

کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور موجب ارتباط تجاری میان بنادر ایران با بندر گواتر و سایر بنادر مهم خلیج فارس و دریای عمان است.

یکی از پروژه‌های مهم کشور احداث کریدور نوار ساحلی جنوب است که از شلمچه شروع می‌شود و با عبور از استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان‌ و بلوچستان و در نهایت به پسابندر به طول یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر ختم می‌شود.

تکمیل کریدور بزرگراهی جنوب کشور نقش مهمی در روند تولید داخلی و پیشرفت اقتصادی کشور دارد و با توجه به همین امر تمام پروژه‌های واقع در این کریدور، مهم و به عنوان محورهای جهش تولید در حوزه بزرگراهی تعریف شده‌اند.

تمامی پروژه‌های واقع در کریدور جنوب به دلیل استراتژیک بودن و وجود منابع نفتی و زیرزمینی این منطقه از کشور حائز اهمیت هستند و از این رو به عنوان پروژه های جهش تولید در حوزه بزرگراهی معرفی شده‌اند.

کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور موجب ارتباط تجاری میان بنادر ایران با بندر گواتر و سایر بنادر مهم خلیج فارس و دریای عمان است و تکمیل شدن این کریدور باعث افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقه، توسعه صنعت گردشگری در کشور و تکمیل بخشی از جاده ابریشم قرن جدید از چین تا اروپا می‌شود.

محور کنارک – کاروان، کاروان – جاسک ، جاسک – میناب، ۹ دستگاه پل در محور جاسک – میناب، احداث پل گچین و راه­‌های طرفین، محور بندر لنگه – رستاق، بندرلنگه – پارسیان، بزرگراه بزباز – بندو و کمربندی ماهشهر جزو پروژه‌های جهش تولید این کریدور هستند. کریدور بزرگراهی جنوب کشور ۱۸۵۰ کیلومتر است که تا کنون ۱۰۲۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۷۳۶ کیلومتر نیز در دست اجرا قرار دارد.

کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور ۴۷۱ کیلومتر است که ۱۴۰ کیلومتر آن برای  بهره برداری در سال جاری برنامه ریزی شده است که تاکنون ۸۳ کیلومتر آن زیر عبور قرار گرفته است.

کدخدازاده، معاون ساخت و توسعه راه‌­ها، اعتبار مورد نیاز اتمام کل این کریدور را ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان دانست و گفت:‌ تا این لحظه هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان در این کریدور هزینه شده است و برای تکمیل پروژه­‌های جهش تولید نیز ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ها از توجه و تاکید مقام معظم رهبری در تکمیل هرچه سریع‌تر این کریدور به ویژه در منطقه محروم مکران خبر داد و گفت: با در نظر گرفتن اعتبار ویژه این پروژه مقرر است تا با تکمیل هر چه سریعتر این کریدور به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه کمک شایانی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا