ایمنی سفرتصادفات جاده‌ای

10 اقدام ضروری که بعد از وقوع تصادف باید انجام دهید

آگاهی از اقدامات ضروری بعد از تصادف، صدمات و خسارات ناشی از تصادف را به حداقل می‌رساند. در ادامه با تعدادی از این اقدامات آشنا می‌شویم.

شوک و صدمات ناشی از تصادف باعث می‌شود که راننده دست به اشتباه بزند؛ اشتباهاتی که علاوه بر افزایش جراحات و خسارات وارده، دریافت خسارت از بیمه را نیز سخت می‌کند. در حالیکه آگاهی از اقدامات ضروری بعد از تصادف به راننده کمک می‌کند که حق خود را به طور کامل بگیرد.

هنگام وقوع تصادف چه کنیم؟

خطر بخشی جدایی‌ناپذیر از رانندگی است. اگرچه با رعایت نکات ایمنی می‌توان احتمال وقوع تصادف را کاهش داد اما هیچگاه به صفر نمی‌رسد. تصادف، تجربه‌ای تلخ و شاید ترسناک است که جان و مال ما را تهدید می‌کند. امیدواریم که هیچگاه چنین حادثه‌ای را تجربه نکنید اما در صورت وقوع به جای احساساتی شدن باید اقدامات آگاهانه‌ای انجام دهید. اقدامات ضروری بعد از تصادف به شما کمک می‌کند تا از تلخی حادثه بکاهید. در این مطلب، تعدادی از این اقدامات را بیان می‌کنیم.

1- صحنه تصادف را ترک نکنید.

در صورت بروز تصادف به هیچ‌وجه صحنه را ترک نکنید؛ حتی اگر مطمئن نیستید که به فرد، جسم یا وسیله‌نقلیه دیگری برخورد کرده‌اید یا خیر بایستید.

2- خونسرد باشید.

بعضی از راننده‌ها بعد از وقوع تصادف به شدت عصبانی می‌شوند و پرخاشگری می‌کنند زیرا طرف مقابل را مقصر می‌دانند. در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کنید و اقدامات ضروری را انجام دهید.

3- با اورژانس تماس بگیرید.

سلامت افراد از هر چیزی مهم‌تر است. بنابراین قبل از هر اقدامی از امنیت سرنشینان هر دو خودروی درگیر اطمینان حاصل کنید. در صورت امکان از خودروی خود خارج شوید و فلاشرهای اضطراری را روشن کنید. اگر شدت حادثه زیاد است و کسی مجروح شده بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

4- با پلیس تماس بگیرید.

با پلیس تماس بگیرید و آدرس محل وقوع تصادف را اعلام کنید تا کارشناس راهنمایی و رانندگی در محل حاضر شود. هنگام گزارش تصادف به کارشناس صادق و دقیق باشید تا سهم هریک از طرفین دعوا در وقوع حادثه به درستی تعیین و مشکل پیش‌آمده رفع شود. اگر طرف مقابل سعی کرد شما را از تماس با پلیس بازدارد قبول نکنید چون ممکن هست در نهایت از پرداخت تمام یا بخشی از خسارت امتناع کند.

5- اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

اگرچه تماس با پلیس راهکاری مناسب برای اخذ خسارت است اما چناچه فکر می‌کنید نیازی به این کار نیست، نام، شماره تماس، آدرس محل سکونت، شماره پلاک خودرو و کارت بیمه طرف مقابل را حتماً بگیرید. قبل از آمدن پلیس، اطلاعات شاهدان تصادف را نیز جمع‌آوری کنید تا در صورت نیاز از شهادت آن‌ها برای اثبات حق خود استفاده کنید.

6- از صحنه تصادف عکس بگیرید.

از صحنه تصادف، وسایل نقلیه درگیر، شماره پلاک، جراحات و خسارات وارده عکس بگیرید. سعی کنید تصاویر گرفته شده تمام زوایا، چهره راننده مقابل و شاهدان را پوشش دهد تا در صورت نیاز بتوانید از آن‌ها به عنوان سند و مدرک استفاده کنید.

7- جزئیات را یادداشت کنید.

شوک ناشی از تصادف باعث می‌شود که جزئیات را خیلی سریع فراموش کنید. برای جلوگیری از وقوع این امر، جزئیات حادثه اعم از زمان و تاریخ وقوع تصادف، محل دقیق وقوع آن، خسارات وارده و… را با دقت یادداشت کنید.

8- صحنه تصادف را پاکسازی کنید.

بعد از تکمیل گزارش پلیس و سایر اقدامات لازم، صحنه تصادف را تا حد ممکن از خرده‌های شیشه و آهن‌آلات پاک کنید زیرا برای سایر خودروها خطرناک هستند. بنابراین تا قبل از رسیدن ماموران شهرداری دست به کار شوید و صحنه را تا حد ممکن پاکسازی کنید.

9- به دفتر بیمه مراجعه کنید.

برای اطمینان از اینکه حق بیمه را در اسرع وقت و بدون چالش دریافت خواهید کرد، وقوع حادثه را به شرکت بیمه گزارش دهید. در صورتی که شما مقصر نباشید، خسارت خود را باید از بیمه طرف مقابل بگیرید.

10- سریعاً تسویه حساب نکنید.

اگر طرف مقابل مقصر است، در صورت تماس فوری بیمه‌گذار وی سریعاً تسویه حساب نکنید. در غیر این صورت اگر بعدها مشخص شود که خسارت بیشتری دیده‌اید نمی‌توانید برگردید و غرامت بیشتری درخواست کنید. بهتر است اول به پزشک و مکانیک مراجعه کنید تا میزان صدمات و خسارات وارده به شما و خودروی شما به طور دقیق محاسبه شود. ضمناً اگر راننده مقصر بیمه نداشته باشد و خسارت هم بالا باشد، ممکن است مجبور شوید برای گرفتن حق خود شکایت کنید.

در هر حال امیدواریم که هیچوقت درگیر تصادفات جاده‌ای نشوید اما با توجه به اینکه چنین خطری همواره راننده‌ها را تهدید می‌کند، لازم است که آماده باشید. در صورت وقوع تصادف، آرامش خود را حفظ کنید و بلافاصله بایستید. در مرحله اول به سلامت افراد فکر کنید و اگر کسی مجروح شده سریعاً با اورژانس تماس بگیرید. بعد از کسب اطمینان از سلامت افراد درگیر در تصادف با پلیس تماس بگرید. قبل از رسیدن پلیس سعی کنید اطلاعاتی از راننده مقابل و شاهدان دریافت کنید؛ همچنین از صحنه تصادف از زوایای مختلف عکس بگیرید. در نهایت اگر طرف مقابل به عنوان مقصر شناخته شد باید یک برگ از بیمه وی را بگیرید و به بیمه مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا