ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

وسیله نقلیه ایمن چه ویژگی‌هایی دارد؟

شیوه‌­های حمل و نقل مدام در حال تغییر هستند. اخیرا یک مطالعه تحقیقاتی توسط دانشگاه نورث وسترن انجام شده است که نشان می­‌دهد، امروزه شرایط مسافرت از هر زمان دیگری امن­‌تر است. درواقع، از سال ۱۹۷۰ میزان مرگ و میر در انواع وسایل نقلیه کاهش چشمگیری داشته است و تلفات بزرگراه‌­ها در اتومبیل­‌های شخصی به نصف رسیده است.

یکی از بهترین راه‌­ها به تشویق به سفرهای ایمن، آگاهی کافی از میزان خطر موجود و تلفات ناشی از وسیله حمل و نقل موردنظر می‌باشد. ایمن­‌ترین وسایل حمل و نقل به ترتیب، هواپیما، اتوبوس، قطار، اتومبیل، قایق و موتور سیکلت می‌­باشند.

یک خودروی سبک همیشه در برخورد با یک خودروی سنگین در معرض آسیب خواهد بود. اندازه و وزن هر دو بر نیروهایی که به افراد در هنگام برخورد با یک وسیله نقلیه تجربه می‌­کنند تاثیر می­‌گذارد و بزرگی این نیروها مستقیما با خطر آسیب دیدگی ارتباط دارد.

خودروی بزرگ‌تر و سنگین‌­تر، در تصادفات، نسبت به خودروی سبک‌­تر امن‌­تر است (با فرض یکسان بودن همه چیز). فاصله طولانی‌تر از جلو خودرو تا سرنشینان در وسیله نقلیه بزرگتر، محافظ بهتری در تصادفات از جلو، که بیش از نیمی از مرگ و میر سرنشینان در تصادفات را شامل می­‌شود، ایجاد می­‌کند. هر چه این فاصله بیشتر باشد، قبل از اینکه به افراد داخل خودرو آسیب وارد کند، به بدنه خودرو آسیب وارد می­‌شود.

همانگونه که در بالا اشاره شد، وزن خودرو نیز یکی از فاکتورهای مهم در تصادفات است. در هنگام برخورد، خودرو با وزن بیشتر، خودروی با وزن کمتر را به عقب می‌­راند. این امر نیروی کمتری به افراد داخل خودروی با وزن بیشتر وارد می­‌کند و این نیرو بیشتر به افراد درون خودروی با وزن کمتر وارد می­‌شود.

در جهت بهبود ایمنی خودروها در تصادفات، اقدامات زیادی، علیرغم اندازه خودروها توسط خودروسازان انجام شده است و خودروهای کوچک جدید، ایمن‌­تر از گذشته هستند اما با این حال، خودروی بزرگ‌تر ایمنی بیشتری از خودروی کوچک‌تر دارد.

برخی افراد بر این باورند که خودروهای قدیمی که مانند مخازن ساخته شده‌­اند ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای جدید دارند، این این باور درست نیست. یک خودروی بزرگ ۱۰ ساله که دارای کیسه هوای جانبی و یا کنترل پایدارری الکتریکی (ESC) نیست، در تصادفات به اندازه یک خودوری کوچک امروزی و مجهز به تجهیزات ایمنی مدرن عمل نمی­‌کند.

به دلیل اینکه همه افراد قادر به خرید یک خودروی ایمن نیستند، بهتر است خودرویی خریداری شود که دارای کیسه هوایی و ESC باشد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا