ایمنی جاده‌هاتصادفات جاده‌ای

چگونه می‌توان تلفات جاده‌ای را کمتر کرد؟

تحلیل چگونگی کاهش تلفات و تصادفات جاده‌های بومی کشور

تصادفات يکي از بزرگ‌ترين مشکلات سلامت عمومي در جهان است و بيشتر قربانيان تصادفات جوانی هستند که قبل از تصادف داراي سلامتي کامل بوده‌اند. اين مساله در کشور ايران با روند صعودي تعداد کشته‌شدگان و افزايش تعداد کاربران از راه‌هاي کشور و همچنين افزايش تعداد سفرها روند افزایشی پیدا کرد. همين امر بررسي راه‌هایی متناسب براي کاهش تلفات جاده‌ای را ناگزير مي‌کند.

حوادث جاده‌ای و تلفات ناشی از آن یکی از علل اساسی مرگ ومیر در سراسر جهان به شمار می­رود که هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشورها تحمیل کرده است. چهار عامل انسان، وسيله نقليه، جاده و محيط در امر تصادفات دخالت دارند که در این میان عوامل محیطی و اقلیمی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند. مؤلفه­‌های یخبندان، رطوبت و دما از عوامل مؤثر اقلیمی هستند که نقش عمده­ای در تصادفات جاده‌ای دارند.

با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک در شهرها و جاده­‌ها، در مقابل فرآیند اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابه­‌جای کالا و مسافر، متأسفانه بر تعداد و شدت تصادفات وسایل نقلیه موتوری افزوده شده‌ است. تصادف جاده‌ای موضوعی تأثیرگذار در توسعه اقتصادي، توسعه سلامت و توسعه اجتماعی است که هزینه‌­هایی را به کشورها تحمیل می­‌کند. این هزینه­‌ها در دنیا به حدود 518 بیلیون دلار در سال می­‌رسد.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه براثر تصادف 1300000 نفر در جهان کشته و 50000000 نفر مجروح می‌شوند. تصادفات جاده‌ای نهمین عامل مرگ ومیر در جهان و دومین عامل در کشور ایران بعد از بیماری­‌های قلبی و عروقی است. میزان تصادفات جاده­ای در ایران 20 برابر کشورهاي صنعتی و 5 برابر کشورهاي همسطح خود (مصر و ترکیه) است و سالانه بیش از 23 هزار نفر کشته بر جاي می­گذارد؛ به طوری که تلفات جاده‌ای در ايران هر ساعت 3 نفر تخمين زده می­‌شود. در کشورمان از هر 100 نفر مجروح در حوادث رانندگی، 24 نفر می­‌میرند، در کشورهاي پیشرفته از هر100 نفر 1 نفر می‌میرد. درصد تصادفات در شرایط نامساعد اقلیمی با توجه به وضعیت اقلیمی و توپوگرافی مسیر جاده­‌ها و شکل هندسی آن بین 7 الی 12 درصد متغیر است. تحت شرايط جوي نامساعد، ريسك تصادفات جاده‌ای افزايش می‌­یابد. كشور مـا نيز با توجه به گستردگي و وجود ارتفاعات و شبكه حمل و نقل زميني، در طـول مـسير خود در معرض شرايط مختلف آب و هوايي قرار دارد.

توجه و سرمایه‌گذاری در خصوص ایمنی ترافیک و به کار بـستن تـدابیر لازم و انجام اقدامات همه جانبه به منظور مهار و کاهش تصادفات، از اولویت‌هاییسـت که باید در سیاستگذاری کلان کشور در نظر گرفته شود.

راهکارهای کاهش تلفات جاده‌­ای

برنامه­‌های موثر مهندسی، زیرساخت­‌ها و استفاده از فناوری­‌های جدید می­‌تواند کمک‌ کننده باشد. زیرساختی که به خوبی طراحی شده می­تواند، خطرات جاده را کاهش داده و ایمنی رانندگان و سرنشینان را ارتقا بخشد. علاوه بر این، فناوری­‌های مربوط به وسایل نقلیه هم موجب کاهش تصادفات منجر به مرگ می­شود. در واقع، به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه طراحی و فناوری خودرو، وسایل نقلیه مدرن و با کیفیت می‌توانند در صورت برخورد بسیار بهتر از گذشته عمل کنند.

مطالعات مبتنی بر شواهد نشان داده است که آموزش برای ارتقای سطح آگاهی افراد و جوامع مسئله بسیار مهمی است. برنامه‌های آموزشی برای رانندگان جدید باید دقیق، بسیار نظارت شده، تنظیم شده و عملی باشد؛ بنابراین، ایمنی جاده‌­ای باید در مدارس و همچنین با آموزش به رانندگان فرهنگ‌سازی شود.

اجرای موثر قوانین و طرح‌­هایی برای رانندگان متخلف، یکی دیگر از راه­‌های کاهش تلفات جاده‌­­ای به شمار می‌رود. این قوانین از طریق مکانیسم‌های اجرای فیزیکی هم توسط پلیس و هم بوسیله فناوری (به عنوان مثال رادار، دوربین و غیره) قابل اجرا است. اجرای این امر برای دستیابی به یک سیستم ایمن کامل، در راستای اعمال تلاش­‌های آموزشی و مهندسی بسیار مهم است.

ایجاد مشارکت‌­هایی که شامل طیف وسیعی از تخصص در رابطه با جنبه‌­های انسانی، خودرویی، محیطی و حقوقی تصادفات جاده‌ای است، یک امر بسیار مثبت و مهم برای دستیابی به استراتژی ایمنی جاده‌ای محسوب می­‌شود. این مشارکت­‌ها شامل همکاری بین سازمان­‌های مختلف است که می­‌توانند از طیف متنوعی از مهارت‌ها استفاده کنند و در جهت هدف مشترک «کاهش تلفات جاده­‌ای» با هم همکاری نمایند. مشارکت­‌ها به طور موثر پشتوانه ایمنی جاده‌ای موفق خواهند بود و همکاری‌­های موثر و همه جانبه تمامی دستگاه­‌های کلیدی و دخیل در این امر لازم و ضروری است.

اگر اقدامات هماهنگ میان دستگاهی در جهت دستیابی به ایمنی پایدار به صـورت مستمر و سـازمان یافتـه ادامـه و گـسترش یابـد، پـس از مـدتی کـاهش معنـی‌دار تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن‌ها آغاز می‌شود؛ اما چنانچه کاهش‌­های مقطعی در آمار تصادفات رانندگی باعـث ایجـاد تفکراتـی مبنی بر حل مشکل تصادفات شده و سرمایه‌گذاری‌­ها و فعالیـت‌­هـای دسـتگاه‌­هـا، کمرنگ و یا به صورت ناهماهنگ ادامه پیدا کند، پس از چند سـال نـه تنهـا رونـد تغییرات تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن‌ها کنترل نمی­‌شود، بلکه روند افزایشی آن‌ها با شدت بیشتری قوت خواهد گرفت.

بررسی و مطالعه جهانی نشان می­‌دهد که می‌­توان این شـرایط را تغییـر داد و در جهت ارتقای ایمنی به صورت پایدارگام برداشت. کشورهای پیشرو در ایمنی عموما در قالب طرح­‌های راهبردی چندین ساله موفق به مهار و کاهش معضل حوادث رانندگی شده‌­اند.کشور ایران نیز با استفاده از تجربیات جهانی و پرهیز از سایر اشتباهاتی که دیگر کشورها مرتکب شده­‌اند، می­‌تواند موجب ارتقای ایمنی در رانندگی و جاده‌­ها شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا