ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

15 راهکار برای حفظ و نگهداری از موتورسیکلت

حفظ و نگهداری از موتورسیکلت نقش پررنگی در بهبود کیفیت و افزایش ایمنی موتورسیکلت ایفا می‌کند. ما در این مطلب 15 راهکار برای نگهداری صحیح از موتورسیکلت ارائه می‌کنیم.

تعمیر و نگهداری موتورسیکلت اهمیت بسزایی در بهبود تجربه شما از موتورسواری دارد. علاوه بر این، حفظ و نگهداری صحیح منجر به افزایش ایمنی موتورسیکلت می‌شود. بنابراین آشنایی با نحوه نگهداری از این وسیله‌نقلیه برای موتورسوران، امری ضرروی است.

نحوه حفظ و نگهداری از موتورسیکلت

بدون شک موتورسواری، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است که طرفداران خاص خود را دارد. علاوه بر این، امروزه موتورسیکلت به یک وسیله کاربردی به خصوص در شهرهای شلوغ تبدیل شده است. وسیله‌ای که اگرچه دو چرخ کمتر از اتومبیل دارد اما درست به اندازه آن به مراقبت نیازمند می‌باشد از این رو در ادامه این مطلب، چند نکته اساسی برای نگهداری از موتورسیکلت ارائه می‌دهیم.

1- دفترچه راهنمای موتورسیکلت را مطالعه کنید.

اولین و مهمترین نکته برای نگهداری و حفظ ایمنی موتورسکیلت، توجه به نکات مندرج در دفترچه راهنما است. عدم توجه به نکات ارائه‌شده توسط تولیدکننده برابر با اولین قدم برای کاهش کیفیت موتورسیکلت است.

2- روغن موتور را در فواصل زمانی مناسب تعویض کنید.

رانندگی با روغن سوخته به موتور آسیب می‌زند و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. روغن موتور معدنی باید هر دو هزار کیلومتر و روغن‌ مصنوعی باید هر چهار تا پنج هزار کلیومتر تعویض شود. اگر زمان تعویض روغن را به تعویق بیندازید، قطعات موتور فرسوده می‌شوند.

3- موتورسیکلت را بشویید.

عدم نظافت موتورسیکلت، این وسیله‌نقلیه را بعد از دو سال به حجمی از آهن‌آلات زنگ‌زده تبدیل می‌کند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، گل‌ولای و گردوغبار موجود بر روی چرخ‌ها را ماهی یک بار به طور منظم بشویید.

4- کلاچ اسباب‌بازی نیست!

بعضی از مردم با تصور اینکه نرم کردن کلاچ به رانندگی راحت‌تر در ترافیک کمک می‌کند، دست به این کار اشتباه می‌زنند. در حالیکه نرم کردن بیش از حد کلاچ به صفحه کلاچ آسیب می‌زند و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

5- تعمیر موتورسیکلت را به متخصص این کار بسپارید.

در صورتی که موتورسیکلت شما به تعمیر نیاز داشت این کار را حتماً به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. اگر اطلاعات زیادی در زمینه تعمیر موتور ندارید، موتور را با انجام اعمال اشتباه خراب‌تر از آنچه که هست نکنید!

6- لنت ترمز را چک و تعویض کنید.

کیفیت لنت ترمز یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر حفظ ایمنی موتورسیکلت است. لنت ترمزهای فرسوده عامل ایجاد تصادفات مرگبار هستند. اگر ساییدگی لنت ترمز بیش از دو میلیمتر باشد باید آن را تعویض کنید. طبق گفته مکانیک‌های با تجربه، لنت ترمز را باید هر شش تا نه هزار مایل تعویض کرد. به طور دقیق، میزان سایش لنت به عادات رانندگی و محیط شما بستگی دارد؛ اگر زیاد ترمز می‌گیرید یا در مناطق شیب‌دار رانندگی می‌کنید، لنت‌ها زودتر فرسوده می‌شوند.

7- لاستیک‌ها را بررسی کنید.

حفظ کیفیت لاستیک‌ها نیز درست به اندازه لنت ترمز به افزایش ایمنی موتورسیکلت کمک می‌کند. عمق آج لاستیک‌ها را به طور مکرر چک و هرگونه آسیب اعم از پارگی، سوراخ و ترک را سریعاً رفع کنید. شرایط محیطی بر طول عمر لاستیک‌ها اثر می‌گذارد. شرایط بد محیطی منجر به پوسیدگی لاستیک‌ها می‌شود؛ تحت چنین – شرایطی باید لاستیک‌ها را تعویض کنید.

8- فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید.

باد کردن بیش از حد لاستیک‌ها منجر به کاهش سطح تماس موتورسیکلت با سطح جاده و در نتیجه کاهش قدرت کنترل شما می‌شود. از طرف دیگر، ترمز گرفتن با لاستیک‌های کم باد نیز کاری سخت و دشوار است. بنابراین، فشار باد لاستیک‌ها را باید به طور منظم تنظیم کنید.

9- فیلتر هوا را تمیز کنید.

فیلتر هوا را باید هر ده هزار کیلومتر یک بار تمیز کنید. فیلتر هوا از قسمت‌های داخلی و ظریف موتور در برابر گردوغبار و ذرات ریز معلق در هوا محافظت می‌کند. بنابراین در صورتی که به نظافت فیلتر بی‌توجه باشید، این قطعات آسیب می‌بینند. عوامل محیطی در مورد فیلتر هوا نیز موثر هستند. اگر در محیطی پر گردوغبار زندگی می‌کنید، شاید لازم باشد که فیلتر را به صورت هفتگی تمیز کنید اما در مناطق روستایی خیلی ملزم به انجام این کار نیستید.

10- مایع خنک‌کننده و ضدیخ را تعویض کنید.

به طور معمول از ترکیب ضدیخ و آب یونیزه‌شده به عنوان مایع خنک‌کننده در موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شود که برای بهبود کارایی باید به طور منظم تعویض شود.

11- زنجیر چرخ را بررسی کنید.

اگرچه طول عمر زنجیر چرخ بیش از سی هزار کیلومتر است و تعویض مکرر آن ضروری نیست اما باید به خوبی روغن‌کاری شود؛ در غیر این صورت، تعویض دنده سخت خواهد شد و قطعات دنده دچار سایش مکانیکی می‌شوند.

12- باتری را بررسی و تعویض کنید.

طول عمر بیشتر باتری‌ها حدود دو سال است. برای استفاده حداکثری از باتری موتورسیکلت باید آن را به طور مرتب شارژ کنید. پایانه‌های باتری را نیز ماهی یک مرتبه چک و از تمیزی و سفت بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

13- کمک فنر را بررسی کنید.

کمک فنرها را باید با توجه به میزان راحتی خود تنظیم کنید. همچنین کمک فنرها را از نظر آسیب‌دیدگی یا زنگ‌زدگی باید بررسی نمایید.

14- چرخ‌دنده‌ها را بررسی و تعویض کنید.

چرخ‌دنده‌ها را باید هر چهل هزار کیلومتر یک بار تعویض کنید. هنگام تعویض چرخ‌دنده‌ها بهتر است که زنجیر چرخ را نیز عوض کنید؛ در غیر این صورت کارایی چندانی نخواهد داشت.

15- موتور را به طور منظم سرویس کنید.

اما شاید مهم‌ترین نکته در مورد نگهداری از موتورسیکلت، سرویس منظم موتور باشد. سرویس موتور به افزایش کیفیت و ایمنی موتورسیکلت کمک شایانی می‌کند؛ همچنین منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود. شمع‌ها را نیز باید به طور مکرر تمیز کنید. شمع موتورهای قدیمی دو زمانه را باید هر 750 کیلومتر و موتورهای چهار زمانه را باید هر 1500 کیلومتر یک بار بررسی و تمیز کنید. نوع شمع متناسب با موتورسیکلت شما و نحوه نگهداری از آن در دفترچه راهنمای ذکر می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، مراقبت و نگهداری از موتورسیکلت به حفظ کیفیت اولیه آن، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند. بنابراین با رعایت نکات ساده مذکور، وسیله‌نقلیه خود را مانند روز اول حفظ نمایید و موتوری ایمن‌تر داشته باشید تا نهایت لذت را از موتورسواری ببرید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا