ایمنی جاده‌هاایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ای

چگونه از ماشین در حال سقوط خارج شویم؟

تصور آویزان‌شدن ماشین از یک صخره هم وحشتناک است اما شاید تنها راه نجات شما در این شرایط این باشد که آرام بمانید و بادقت از ماشین خارج شوید!

سوانح رانندگی به خودی‌خود ترسناک هستند اما مواردی مثل سقوط به یک دره می‌تواند امکان هر عمل منطقی را از ما بگیرد؛ آن هم در شرایطی که باید با حفظ خونسردی ماشین را کنترل و به آرامی از آن خارج شویم. در غیر این صورت احتمالاً شانس چندانی نخواهیم داشت.

امیدواریم که هیچگاه در چنین شرایطی قرار نگیرید اما حادثه هیچوقت خبر نمی‌کند! پس بنابر شرط احتیاط باید از نکات ایمنی جاده آگاه بود. اگر در جاده‌های کوهستانی زیاد رانندگی می‌کنید باید با شرایط حفظ ایمنی در این جاده‌ها آشنا باشید. اما هرچند هم که محتاط باشیم گاهی ناخواسته درگیر حادثه‌ای می‌شویم که می‌تواند برای ما گران تمام شود. احتمال سقوط در دره یکی از خطرات رانندگی در جاده‌های کوهستانی است.

اما اگر واقعاً روزی گرفتار چنین شرایطی شدید، می‌دانید که باید چه عکس‌العملی داشته باشید؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

چگونه از ماشین در حال سقوط فرار کنیم؟

1- ترمز گرفتن

  • – آرام بمانید. آویزان شدن از لبه صخره وحشتناک است اما هرچه آرام‌تر بمانید، شانس بیشتری برای زنده ماندن خواهید داشت. اگر وحشت‌زده شدید، نفس عمیق بکشید و به محیط اطراف توجه کنید. هیچ حرکت عجولانه‌ای نکنید و چند دقیقه برای خروج از ماشین وقت بگذارید، مگر اینکه ماشین در حال غلت زدن باشد.
  • – در صورت شنیدن صدا یا حس حرکتی خفیف، کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید. اگر حرکتی خفیف را احساس کرید، دیدید یا شنیدید، فوراً از کاری که انجام می‌دهید دست بردارید. اگرچه به طور غریزی دوست دارید بلافاصله از ماشین بیرون بپرید اما ممکن است ناخواسته به ماشین شتاب بدهید و آن را سریع‌تر به سمت دره پرت کنید. بی‌حرکت ماندن در صورت حس حرکات کوچک به خصوص وقتی سرنشینان دیگری در خودرو باشند بسیار مهم است. حتی اگر شما بیرون بپرید، ممکن است بقیه برای فرار از شتاب ناگهانی وقت کافی نداشته باشند. اما اگر حرکت واضح‌تری را احساس کردید که متوقف هم نمی‌شود، در حالیکه به سایر سرنشینان هم هشدار می‌دهید در اسرع وقت بیرون بپرید.
  • – پای خود را روی ترمز نگه دارید. تا زمانی که بتوانید ترمز دستی را تنظیم کنید، پای خود را از روی پدال ترمز برندارید. ترمزها ممکن است تنها چیزی باشند که مانع از غلتیدن چرخ‌ها می‌شوند.
  • – ترمزدستی را تنظیم کنید. دسته ترمز را به آرامی بکشید و در صورت مشاهده هر حرکت کوچک متوقف شوید. بعد از تنظیم ترمزدستی، پای خود را از روی پدال ترمز بردارید. اما اگر ترمزدستی شما فقط روی چرخ‌های عقب کار می‌کند، یک جسم سنگین مانند یک کوله‌پشتی را روی پدال ترمز قرار دهید تا هنگام فرار دردسرساز نشود.

2- انتقال مرکز تعادل

  • صندلی خود را به پشت بخوابانید. خواباندن صندلی، مرکز ثقل را از موتور خودرو به سمت عقب خودرو منتقل می‌کند. هنگامی که ترمزها را محکم کردید، دکمه خوابیدن صندلی را پیدا کرده و آن را عقب بکشید تا از عدم تعادل وزن هنگام حرکت جلوگیری کند.
  • شیشه‌ها را پایین بیاورید. تمام شیشه‌های جلو و عقب ماشین را با کمک سرنشینان پایین بیاورید تا در صورت حرکت ناگهانی ماشین شانس بیشتری برای فرار داشته باشید. اگر در یا شیشه‌ها باز نمی‌شوند، سعی کنید با یک آچار شیشه‌ها را بشکنید.
  • خودرو را خاموش و قفل درها را باز کنید. خاموش کردن خودرو از هرگونه حرکت و لرزش ناگهانی آن هنگام فرار جلوگیری می‌کند. برای بازکردن قفل درها با کمک سایر مسافران وقت بگذارید. بازکردن زوری قفل‌ها منجر به حرکت ناگهانی ماشین می‌شود.
  • کمربندهای ایمنی را باز کنید. قبل از تصمیم به خروج، کمربندهای ایمنی خود را باز کنید.

3- بیرون پریدن

  • با همسفران خود برای خروج از ماشین برنامه‌ریزی کنید. با همسفران خود برای مسیر خروج از ماشین برنامه‌ریزی و به آرامی به سمت خروجی‌ها حرکت کنید.
  • هماهنگ با سایر سرنشینان حرکت کنید. اگر چند نفر هستید برای خروج همزمان برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، اگر امکان دارد هرکسی همزمان با بقیه از در کنار خود خارج شود. به غیر از نوزادان و کودکان هیچ چیزی را با خود بیرون نبرید زیرا باعث عدم تعادل می‌شود.
  • به کودکان کمک کنید. اگر کودک یا نوزادی همراه شماست، بهتر هست اول یک بزرگ‌تر خارج شود و بعد بچه‌ها را از شیشه به او بدهید. اما اگر تنها بزرگسال موجود در ماشین شما هستید، اول بچه‌ها را به آرامی به سمت یک بوته پرتاب کنید بعد خودتان خارج شوید.
  • بی‌خیال وسایل شوید. بعد از خروج از ماشین سعی نکنید وسایل‌تان را نجات دهید. هنگامی که گروه امداد به صحنه برسد ممکن است بتواند وسایل مهم شما را از ماشین خارج کند.
  • تا حد ممکن از صخره دور شوید. با همراهنتان از ماشین فاصله بگیرید و جایی امن دور از لبه صخره بایستید. اگر شما یا مسافر دیگری تلفن همراه دارید با اورژانس تماس بگیرید.

در پایان امیدواریم هیچگاه درگیر چنین حوادثی نشوید اما در صورت بروز با حفظ خونسری سعی کنید نکات گفته‌شده را رعایت نمایید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا