ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهلاستیک

اهمیت تنظیم باد لاستیک و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

تنظیم باد لاستیک یکی از کارهایی است که ماهی دو بار برای بهبود عملکرد خودرو، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی باید انجام دهید.

هنگام بررسی فشار باد لاستیک به یک اندازه‌گیری بصری اکتفا نکنید. منظور ما از تنظیم باد تایر، برداشتن میل سوپاپ‌ها و اندازه‌گیری فشار واقعی هوا با استفاده از یک فشارسنج مناسب است. آخرین بار این کار را کی انجام داده‌اید؟ شاید هم جز افرادی باشید که هرگز این کار را نمی‌کنند؟ در این صورت باید بگوییم که متاسفانه جان و مال خود را در معرض خطر قرار داده‌اید.

نقص فنی و ایمنی پایین خودرو یکی از دلایل اصلی وقوع تصادفات جاده‌ای است. آمار نشان می‌دهد که در این بین، مشکلات ناشی از تایر خودرو نقش پررنگی دارد. فشار تایر نقش مهمی در تضمین ایمنی سفر ایفا می‌کند. بنابراین حداقل ماهی دو بار فشار باد لاستیک‌ها را چک کنید. این کار را بدون هیچ هزینه‌ای و فقط با استفاده از یک فشارسنج مناسب می‌توانید انجام دهید و در ازای آن جان خود و خانواده‌تان را حفظ کنید. هنگام بررسی باد تایر به ضربه زدن کفایت نکنید. گاهی ممکن است فشار باد لاستیک تا 30 درصد کمتر از حد استاندارد باشد اما با چشم دیده نشود. اگر هنوز هم این مسئله را جدی نگرفته‌اید، این مطلب را حتماً بخوانید.

عدم تنظیم باد لاستیک چه خطراتی دارد؟

رانندگی با لاستیکی که کم باده شده به شدت خطرناک است. کاهش فشار باد لاستیک باعث افزایش مقاومت غلتشی آن می‌شود. افزایش مقاومت غلتشی عامل افزایش دمای لاستیک و فرسودگی زودرس است. علاوه‌براین، شکل دیواره جانبی تایر نیز به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند که به نوبه خود می‌تواند زمینه ترکیدن لاستیک را فراهم کند. این خطر وقتی افزایش می‌یابد که با سرعت بالا هم رانندگی کنید.

فشار کم باد تایر باعث کاهش هندلینگ و سطوح چسبندگی خودرو به سطح جاده نیز می‌شود و به طور بالقوه باعث رفتار نامنظم یا غیرقابل پیشبینی خودرو در فرارهای ناگهانی و اضطراری می‌گردد. عمر لاستیک به ازای هر 10 درصد کم بادشدن، 10 درصد کاهش می‌یابد.

رانندگی با لاستیک‌های بیش از حد بادشده نیز سخت و خطرناک است و باعث کاهش هندلینگ و ترمز و فرسودگی بیش از حد لاستیک می‌شود. پس لطفاً تایرهای خود را بیش از حد باد نکنید! حداکثری فشاری که تایر می‌تواند تحمل کند روی آن درج شده است. البته بهتر است که فشار تایر کمتر از این حد باشد زیرا هنگام رانندگی با افزایش دما، فشار باد تایر افزایش می‌یابد. حتی اگر این افزایش خیلی هم نباشد، شما را به سمت مرز خطر سوق می‌دهد.

چه زمانی باد لاستیک خودرو را تنظیم کنیم؟

برای استفاده بهینه از لاستیک‌های خودروی خود بهتر است هفته‌ای یک بار باد آن‌ها را بررسی کنید. در غیر این صورت حداقل ماهی یک یا دو بار این کار را انجام دهید. البته عواملی مثل دمای هوا نیز در این پروسه موثر هستند. به عنوان مثال، اگر تایرها را در یک روز گرم تا حد مناسبی باد کرده باشید اما هوا به طور ناگهانی سرد شود، فشار هوای داخل لاستیک کاهش می‌یابد. این نکته در ماه‌های پایانی هر فصل که وارد فصل جدید می‌شویم اهمیت بیشتری دارد.

توصیه می‌شود زمانی باد تایر را بررسی کنید که خودرو کمتر از 2 کیلومتر حرکت کرده باشد. اگر پس از طی مسافتی طولانی باد لاستیک را چک کنید، احتمالاً تصور خواهید کرد که بیش از حد باد شده است زیرا در اثر رانندگی طولانی‌مدت فشار هوا افزایش می‌یابد.

تنظیم باد زاپاس را فراموش نکنید!

لاستیک زاپاس اغلب در فرآیند بررسی فشار تایر نادیده گرفته می‌شود. در حالیکه در صورت پنچرشدن لاستیک به یک جایگزین مطمئن نیاز دارید. برای جلوگیری از خطرات ذکرشده، فشار باد تایر زاپاس را حداقل ماهی یک مرتبه چک کنید.

دلایل کاهش فشار باد لاستیک

صرفنظر از سن و فرسودگی لاستیک خودروی شما، دلایل زیر می‌تواند منجر به کاهش فشار باد تایر شود:

  • سوراخ شدن سوپاپ لاستیک باعث از دست رفتن هوا می‌شود.
  • رینگ قدیمی و زنگ‌زده به لاستیک آسیب می‌زند و فشار هوا را کاهش می‌دهد.
  • پارک کردن همیشگی خودرو زیر نور خورشید منجر به کاهش فشار هوا می‌شود.
  • یک سوراخ هرچند ریز روی لاستیک باعث از دست رفتن آهسته و پیوسته هوا می‌شود.

جمع بندی هر آنچه درباره اهمیت تنظیم باد لاستیک باید بدانید:

تنظیم باد لاستیک به افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، بهبود عملکرد خودرو و افزایش طول عمر تایر کمک می‌کند. البته منوط به اینکه کار را به صورت اصولی و با استفاده از یک فشارسنج مناسب انجام دهید. بررسی بصری و ضربه زدن اصلاً قابل‌اطمینان نیست. کاهش فشار هوای لاستیک تا 30 درصد هم ممکن است با چشم قابل رویت نباشد. اگر بتوانید این فرآیند را هر هفته انجام دهید که چه بهتر، در غیر این صورت ماهی دو یا یک مرتبه را پشت گوش نیندازید. چنانچه حین بررسی متوجه شدید فشار باد یکی از لاستیک‌ها بیشتر از بقیه کاهش یافته ممکن است ایرادی داشته باشد. در این صورت حتماً به یک مکانیک مراجعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا