جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های گردشگری جاده سمیرم به یاسوج

جاده زیبا و کوهستانی سمیرم به یاسوج، فرصتی برای تجربه یک سفر جاده‌ای متفاوت و دلپذیر است.

جاده سمیرم به یاسوج واقع در جنوب‌شرقی ایران با عبور از طبیعت باشکوه دنا، دره بی‌بی سیدان، روستای خفر و آبشار آب ملخ، گذرگاهی بی‌نظیر است که شما را از استان اصفهان به یاسوج زیبا می‌رساند.

در گوشه‌وکنار ایران پهناور جاذبه‌های طبیعی بکر و شگفت‌انگیزی وجود دارد که با صرف کمی هزینه به یک مقصد گردگشری بی‌نظیر تبدیل خواهند شد. یکی از این نقاط، جاده سمیرم به یاسوج است که در جنوب‌شرقی کشور قرار دارد؛ جاده‌ای پرپیچ‌وخم که از دل طبیعتی کوهستانی می‌گذرد و لذت تماشای جاذبه‌های طبیعی متعددی را به همسفران خود هدیه می‌دهد. این مسیر علی‌رغم این همه زیبایی، خیلی شناخته شده نیست. اگر شما هم اطلاعات چندانی در مورد جاذبه‌های گردشگری جاده سمیرم به یاسوج ندارید با ما همراه باشید.

راه دسترسی به جاده سمیرم به یاسوج

جاده سمیرم به یاسوج از شهر سمیرم واقع در جنوب استان اصفهان شروع می‌شود و بعد از 161 کیلومتر به یاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد می‌رسد. اگر در اصفهان هستید برای سفر به این جاده کوهستانی باید 16 کیلومتر به سمت جنوب برانید تا به سمیرم برسید و سپس به سمت جنوب‌شرقی حرکت کنید. بعد از ورود به جاده برای رسیدن به مقصد خیلی عجله نکنید زیرا در این مسیر هر آنچه که از یک طبیعت بکر و شگفت‌انگیز انتظار دارید، در انتظار شماست. این جاده خود به تنهایی مهیای ثبت یک سفر به یادماندنی و بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به طبیعت است. از دنای باشکوه تا آبشارهای پرآب و چشمه‌های خروشان، همه و همه آماده پذیرایی از مهمانان سمیرم به یاسوج هستند.

جاذبه‌های دیدنی جاده سمیرم به یاسوج

1- قله دنا

جاده سمیرم به یاسوج بهترین مسیر برای رسیدن به قله دنا برای علاقه‌مندان به کوهنوردی است. دنا بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی زاگرس است که در مرز استان‌های اصفهان و کهکیلویه و بویراحمد قرار دارد. اگر به کوهنوری حرفه‌ای علاقه دارید، برای رسیدن به دنای زیبا می‌توانید از سفر در مسیر سمیرم به یاسوج نیز لذت ببرید.

2- آبشار خفر

آبشار خفر در روستایی به همین نام واقع در شهر سمیرم قرار دارد که با قامتی 30 متری طبیعتی بی‌نظیر را خلق کرده است. تماشای آبشار، بلعیدن هوای مطبوع و خنک آبشار و پاشش قطرات پودری آب روی پوست صورت، لذتی وصف‌نشدنی به وجود می‌آورد. علاوه بر این‌ها با کمی قدم زدن در اطراف آبشار خفر می‌توانید از چشمه‌های خروشان متعدد و چند جاذبه گردشگری دیگر مانند غار کیخسرو، غار یخی و تنگه دناآسا نیز دیدن کنید.

3- آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران است که تحت عنوان آبشار تخت سلیمان نیز شناخته می‌شود. گفته می‌شود ترکیبات آب این آبشار مانند آفت‌کش برای ملخ‌ها عمل می‌کند و اسم آبشار نیز بر همین اساس نام‌گذاری شده است. این آبشار از ریزش کوه و تخته‌سنگی داخل رودخانه ایجاد شده که امروزه شبیه به یک پل روی رود دیده می‌شود. آب ملخ از ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد و روی پل سبز رنگ ریخته می‌شود که از پایین شبیه به آبشار به چشم می‌آید. در این منطقه می‌توانید از پیاده‌روی، کوهنوردی و ماهی‌گیری نیز لذت ببرید. در صورتی که بخواهید در این منطقه اقامت داشته باشید می‌توانید به کمپ و اقامت‌گاه بوم‌گردی واقع در 56 کیلومتری آبشار بروید.

4- روستای خینه

روستای خینه در دامنه دنا قرار دارد و از آب‌وهوایی مطبوع و طبیعتی زیبا بهره می‌برد. قدمت این روستای 7 هزار ساله به قبل از دوران ساسانیان برمی‌گردد. اگر در فصل بهار به خینه سفر کردید از دیدن همزمان گیاهان مخملی در دامنه روستا و برف روی کوه‌ها اصلاً تعجب نکنید زیرا این یکی از شگفتی‌های خینه است. محفظه شیره پز، آسیاب خینه و آبشار کجو از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این روستا هستند.

5- آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جاده سمیرم به یاسوج است که در دل طبیعتی وصف‌نشدنی قرار دارد. مارگون از چند چشمه کوچک سرچشمه می‌گیرد و به عنوان عریض‌ترین و بزرگ‌ترین آبشار چشمه‌ای جهان شناخته می‌شود. اگر از تنگه مارگون به سمت آبشار مارگون حرکت کنید، لذتی را تجربه خواهید کرد که مشابه نخواهد داشت.

6- دره حنا علیشاه

دره حنا علیشاه یا به قول محلی‌ها حنالیچه یکی از مناطق بکر و چشم‌نواز سمیرم است. دامان دره حنا در فصل بهار مملو از شقایق‌های سرخ رنگ و لاله‌های واژگونی می‌شود که منظره‌ای بی‌نظیر خلق می‌کنند. همچنین در بهار، دامان دره حنا پوشیده از گیاهان دارویی است که می‌توانند جلادهنده روح و جسم شما باشند.

7- دریاچه کوه گل

دریاچه کوه گل واقع در شهر زیبای سی‌سخت یکی از بهترین مقاصد گردشگری در کهکیلویه است که با پوششی از گونه‌های خاص گل‌های وحشی و زنبق‌های زیبا در انتظار شماست. دلربایی اردک‌ها، مرغابی‌های نر، لک‌لک‌ها و حواصیل در اطراف دریاچه چنان منظره‌ای خلق می‌کند که تصور خواهید کرد در رویایی شیرین به سر می‌برید.

8- پل پاتاوه

منطقه بویراحمد سفلی واقع در 15 کیلومتری دنای باصلابت در گذشته یکی از راه‌های اصلی تیسفون، استخر، شوش، بهبهان و اصفهان بوده است و به همین دلیل امروزه میزبان پل‌ها و قلعه‌های باستانی متعددی است که قدمت آن‌ها به قبل از اسلام برمی‌گردد. پل پاتاوه یکی از زیباترین پل‌های به جا مانده از دوران ساسانیان در این منطقه است که زیبایی خود را مرهون سنگ‌های تزئینی استفاده‌شده در ساختار پل است.

آنچه گفته شد فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری جاده سمیرم به یاسوج است. در بین سایر جاذبه‌های دیدنی این منطقه می‌توانیم به چشمه میشی، آبشار بی‌بی سیدان، آبشار تفرچه سمیرم، تنگه تیزاب، پیست اسکی پولادکف، آبشار تنگه رودقر و… اشاره کنیم.

بهترین زمان سفر به جاده سمیرم به یاسوج

طبیعت جاده سمیرم به یاسوج در تمام طول سال زیبایی خاص خود را دارد اما به دلیل ارتفاع و شرایط کوهستانی منطقه بهتر است بهار و تابستان را برای سفر به این مسیر انتخاب کنید. آب‌وهوای بسیار سرد منطقه در زمستان هم کمی آزاردهنده است و هم منجر به کاهش آب آبشارها می‌‎شود.

علی‌رغم اینکه گوشه‌گوشه کشور عزیزمان مملو از زیبایی‌های طبیعی است اما فقط بعضی از نقاط موردتوجه گردشگران قرار گرفته‌اند.در حالیکه با تبلیغات صحیح و صرف هزینه می‌توان مقصدی ایده‌آل برای گردشگری در هر نقطه‌ای از کشور خلق کرد. یکی از این نقاط جاده سمیرم به یاسوج واقع در جنوب‌شرقی کشور است که با جاذبه‌های مختلفی اعم از رشته‌کوه، آبشار، چشمه، دریاچه و حتی روستاهای تاریخی در انتظار ورود گردشگران نشسته است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا